שלפוחית השתן – מידע שחשוב לדעת

לשלפוחית השתן תפקיד מאוד חשוב בגוף האדם – היא בעצם מרוקנת את הפסולת שאגרנו בגוף, כאשר ההתרוקנות בריאה לנו ותמנע מאיתנו לחלות במחלות דרכי השתן, כמו למשל דלקות וגירויים אשר עלולים לקרות לנשים וגברים כאחד, וידועים כלא נעימים כלל.

אצל אדם הבוגר שלפוחית אמנם יכולה להכיל עד כחצי ליטר נוזלים, אך כבר לפני כן נקבל איתות ממערכת השתן כי היא צריכה להתרוקן. השלפוחית עשויה משלוש שכבות, כאשר לכל אחת תפקיד משלה. כמו כן, את השלפוחית מצפה קרום שאינו חדיר, הנקרא אורותל, ותפקידו למנוע מהשתן להיספג חזרה אל הגוף.

שלפוחית השתן והקשר שלה לכליות

רבים אינם יודעים, אך השתן אינו נוצר בשלפוחית השתן, אלא רק אוגר את השתן המגיע אליו מהכליות. לאחר שהשתן נוצר בכליות, נישא השתן בצינורות הנקראים גם שופכנים, עד לשלפוחית עצמה. זיהומים של דרכי השתן לפעמים יהיו קשורים לכליות, כמו למשל אבנים בכליות, תופעה המוכרת לכלל האוכלוסייה. במצב כזה של אבנים בכליות או זיהום אחר של השתן הקשור בכליות, יגרום לתסמינים שאינם נעימים כמו שתן עם דם, כאבים במתן שתן, ושאר תופעות אחרות. במקרים מסוימים הטיפול יהיה תרופתי, ולעתים יהיה צורך בניתוח. כמו כן, ניתן לקשר את סרטן שלפוחית השתן לזיהומים חוזרים הקשורים לכליות.

גורמים לסרטן שלפוחית השתן

סרטן שלפוחית השתן לרוב שכיחה אצל גברים יותר מנשים, אך נדיר אם אדם יחלה בה לפני גיל 50. מאז, שכיחות המחלה תהיה נפוצה יותר ויכולה להיגרם אף מגורמים שאינם מוכרים לנו. ידוע למשל כי זיהומים חוזרים בדרכי השתן יכולים להוות סיבה לחלות במחלה, בייחוד אנשים נכים הנושאים קטטר באופן קבוע. כמו כן, זיהומים שלא טופלו יכולים להיות טריגר להופעת המחלה.

עישון גורם לסיכון משמעותי לחלות במחלת סרטן שלפוחית השתן. ככל שאדם יעשן שנים רבות יותר, ויעלה את צריכת הסיגריות היומית או החודשית שלו, כך יסכן את עצמו יותר. ידוע לכולם כי הסיגריות מכילים חומרים רעילים, ביניהם חומרים אשר עלולים לחדור למחזור הדם שלנו, כאשר בסופו של דבר פוגעים בתאי השכבה הפנימית של שלפוחית השתן.

גורמים נוספים קשורים לחשיפה לחומרים כימיים במקומות העבודה וטיפולים כימותרפיים נגד מחלת סרטן קודמת.