מהי הפרוסטטה?

פרוסטטה, או בלוטת הערמונית, היא חלק חשוב במערכת הרבייה הזכרית ובגוף הגבר בכלל. היא ממוקמת במוצאה של שלפוחית השתן, ובתוכה עוברת השופכה, אותה בלוטה זו גם מייצרת. בלוטת הערמונית מתפתחת אצל הגבר כבר מהרגע שנולד, ומגיל עשרים עד שלושים לחייו מגיעה לשיאה בגודלה.

תפקידה של בלוטת הערמונית

לערמונית תפקיד חשוב מאוד בפוריות הגבר. היא מפרישה את נוזל הערמונית, שהינו חלק מהותי מנוזל הזרע. כמו כן, נוזל הערמונית מגן על תאי הזרע. עם זאת, אליה וקוץ בה – הבלוטה עלולה לגרום לכל מיני בעיות בגופו של הגבר כמו דלקות, מחלות בדרכי השתן עקב גדילה שפירה של הבלוטה הקוראת בחייו הבוגרים של הגבר, וכן סרטן הערמונית.

תסמינים להפרעות ומחלקות בפרוסטטה

הפרעות שונות יקרו לרוב לא לפני גיל 40, ולה תסמינים המצריכים בדיקה אצל רופא אורולוג. הפרוסטטה היא נקודה רגישה מאוד בגוף הגבר, וכאשר תתפתח הפרעה יתלוו אליה תסמינים כמו תכיפות במתן שתן, טפטוף רב בתום ההשתנה, דם בשתן, כאבים במתן שתן וכן כאבים בכל אזור האגן והירכיים, כאשר הכאב אינו חייב להיות כואב מאוד, אלא אפילו כאב עמום. במידה ומתפתחים תסמינים כאלו, מומלץ לפנות לרופא המשפחה, אשר בהתאם יפנה לאורולוג. בגיל 50, ההמלצה היא לעבור בדיקה שגרתית של בלוטת הערמונית אצל אורולוג, על מנת שבמקרה של סרטן הערמונית, הגילוי יהיה מוקדם ככל האפשר ויאפשר סיכויי החלמה טובים יותר.

תסמינים שאינם מצביעים על מחלה בבלוטת הערמונית

לעתים תסמינים של הפרעות במערכת השתן לא יצביעו דווקא על דלקת בבלוטת הערמונית או סרטן.

תופעה מוכרת הינה תופעת בלוטת הערמונית המוגדלת, אשר בעצם מעידה על גדילה שפירה של הבלוטה. אמנם התסמינים יכללו בעיות במערכת השתן, אך אינם יצטרכו התערבות רפואית. עם המצב מחמיר ויש צורך לשפר את איכות חייו של הגבר, אזי יינתן טיפול תרופתי. במקרים מסוימים, אף תוסר הבלוטה.

מידע על בלוטת הערמונית באינטרנט

מגיל 50 מומלץ לעבור בדיקות שגרתיות של הפרוסטטה. לכן, חשוב לקרוא מידע בנושא וכן להתעדכן במידע חיוני אצל האורולוג. מידע רב ניתן למצוא בכל רחבי רשת – אתרים רפואיים של קופות חולים, פורומים של בתי חולים וכן פורטלי מידע בנושא רפואה.