אבנים בדרכי השתן

מדי פעם במהלך חיינו אנו עלולים לסבול מהפרעות בדרכי השתן, כאשר לנשים הדבר נפוץ יותר. לעתים יהיה מדובר בדלקות זיהומיות להן יינתן טיפול תרופתי, ולעתים יהיה מדובר במחלה אחרת, כמו למשל אבנים בדרכי השתן והכליות.

הפירוש המקצועי למחלה זו הוא בעצם מצב בו המלחים השונים המופרשים בשתן מתגבשים לידי "אבנים" קטנות, כאשר אלו מיוצרות בכליות ולא בשלפוחית השתן עצמה. למרות שנוצרו אבנים, לעתים לא יהיו תסמינים כלל. בדרך כלל, התסמינים מורגשים ויכללו כאבים עזים ואף אי ספיקת כליות, אשר נחשבת למחלה בפני עצמה.

כיצד נוצרות אבנים בדרכי השתן?

ישנן כמה סיבות להופעת אבנים בכליות או בדרכי השתן. ברוב המקרים יהיה מדובר על הפרשה מוגברת של סידן, של חומצה אורית או מלחי אוקסלט בשתן. סיבה אחרת יכולה להיות בגלל זיהומים חיידקים כרוניים, אשר קורים בגלל חומרים בגופנו ומייצרים אבני סטרוביט.

גם תסמונות מולדות עלולות לגרום לאבנים במערכת השתן, למשל היווצרות אבני ציסטין עקב מחלה הנקראת ציסטונוריה. בכל הקשור למחלת האיידס, דווקא הטיפול התרופתי הוא זה שיכול להוות טריגר, בגלל השפעות תופעות הלוואי שלו.

עוד מצבים רפואיים שיכולים לגרום לאבנים בדרכי השתן יכולים להיות עודף ויטמין D ונטילת תוספי סידן, יתר פעילות של בלוטת יותרת התריס, מחלות ממאירות, מחלות של המעי הדק, תרופות שונות המשפיעות על רמת החומציות של השתן, ועוד.

התסמינים העיקריים להופעת אבנים במערכת השתן הם דימום בשתן – אשר יכול להיראות בשתן עצמו אך גם יכול שלא להיראות לעין, אלא על ידי כדוריות אדומות קטנות מאוד בשתן. התסמין השני הוא עיוות כלייתי, כאב חמור שנגרם מחסימה שגורמת האבן בדרכי השתן. ברוב המקרים הכאב יהיה כאב חד באזור המותן, ולעתים עם הקרנה לאזור המפשעה. ישנם מקרים בהם הכאבים חולפים מעצמם, ובמקרים אחרים יכולים להחמיר ולהימשך תקופה ארוכה.

אבחנה

לגילוי של אבנים בדרכי השתן מבצעים מספר בדיקות. בדיקות דם, בדיקות שתן, בדיקות תרבית ואיסוף של שתן במשך 24 שעות, ובהתאם גם צילום רנטגן רגיל של הבטן, אולטרסאונד בטן ובדיקת CT מיוחדת של הבטן.